sunnuntai 9. heinäkuuta 2017

On ihan ok tykätä itsestään



Viime viikolla onnistuneen kirpparireissun jälkeen kävelin keskustassa. Mut ohitti nuori pariskunta ja mun huomion vei miehen lause "kyl mä tiiän että mä oon ihan hyvännäkönen" ja tyttö vastasi tähän "niin, sillai terveellä tavalla hyvä itsetunto!". Tämä pieni keskustelunpätkä lämmitti mun mieltäni ihan hirveästi.

Mikä siinä on, että on hirveän vaikeaa löytää omasta ulkonäöstään hyviä asioita ja vaikka löytäisikin, sitä ei vaan voi sanoa ääneen. Ettei vaan vaikuta ylimieliseltä. Itse ainakin oon tän kevään ja alkukesän aikana ollut tosi ristiriitaisissa fiiliksissä itseni ja oman kropan kanssa. Oon joutunut syömään hormooneja, jotka on vaikuttanu mun painoon, eikä keväinen kortisonikuuri ja sen tuoma nestepöhö ainakaan yhtään auttanut asiaa. Ilman näitäkin tekijöitä aina sitä huomaa vaan sen liian leveän lantion tai pienen näppylän otsassa. Huomiotta jää kaunis meikki, naiselliset muodot tai vaikka kaunis hymy.

Mulla on paljon superkauniita ja ihania naisia kaveripiirissä ja usein keskusteluissa toistuu tyytymättömyys omaan itseen ulkoisesti. Mua harmittaa suuresti, että nää kaikki ihanat naiset kokee olevansa jotenkin epäviehättäviä ihan täysin turhaan. Toisaalta se oman itsensä dissaus ja vähättely esiintyy myös omissa puheissa. Itsekriittisyys ja vähättely on toisaalta ehkä se ominaisuus, jota meille tässä vallitsevassa kulttuurissakin opetetaan. Kynttilä pitää pitää vakan alla. Itsensä kehuminen on ylimielisyyttä. Ja vaikka puhunkin nyt vain naisnäkökulmasta, ei pidä unohtaa myöskään miehiä tässä asiassa.

Aina kuulee vaan sitä itsekriittistä kommentointia omasta selluliitistä tai muutamasta lisäkilosta.Itseensä kohdistuneeseen vihapuheeseen on turtunut. Juuri siksi tämä kommentti yllätti ja lämmitti mieltä ihan älyttömästi. Musta on ihanaa, että joku oikeasti hyvällä omallatunnolla voi puhua noin kauniisti itsestään. Voi hyvällä, nimenomaan terveellä, itsetunnolla ja ilman mitään nolosteluja sanoa, että mä oon ihan hyvännäkönen. Mä oon ihan ok tyyppi. On ihan ok tykätä itsestään ja on ihan ok kertoa se itselleen.








6 kommenttia :

  1. Tää on niin totta! Varsinkin meillä suomalaisilla tuntuu olevan tästä paljon opittavaa. Elämä on oikeesti tosi paljon kivempaa kun tykkää myös itsestään! :)

    VastaaPoista
  2. Aivan ihana postaus, puhut täyttä asiaa! :) Täytyisi osata keskittyä omiin hyviin puoliin huonojen sijaan, sillä niitä on usein enempi kuin osaa kuvitellakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä! Musta tuntuu, että tosi monia vaan nolottaa myöntää, että vaikka tykkää itsessään jostain piirteestä. On helpompi kritisoida.

      Poista
  3. Mahtava postaus! Just näin! Oon ihan samaa mieltä sun kanssa, että niin moni ei osaa arvostaa kauniita ja hyviä puoliaan. Ihan liian usein keskitytään asioihin joita haluaisi itsessään muuttaa, joihin ei oo tyytyväinen. Mun mielestä on tärkeää osata arvostaa itseään ja myös sanoa se ääneen välillä, just silleen terveellä tavalla! :--)

    https://olderthanyesterday.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä! Pitäis vaan muistaa kehua itseään jo hyvinkin sujuvan itsensä tylyttämisen sijasta.

      Poista