keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Miltä näyttää aito nainen?


Olen seurannut Megan Jayne Crabbea Instagramissa viime syksystä saakka ja törmäsin vähän aika sitten Iltalehdessä juttuun Meganin kuvasta ja tekstistä siitä, että ihmiset eivät enää tunnista, miltä aito nainen näyttää. Aloin miettimään taas jälleen kerran naisena olemiseen liittyviä ulkonäköpaineita. Varsinkin, kun huomasin ihmisten kommentoineen Meganin olevan ylipainoinen ja sairaan näköinen. Piti hengittää syvään ja laskea kymmeneen joidenkin kommenttien kohdalla.

Samaan aikaan, kun mediassa pyörii entistä laihempia malleja ja lehtien kansissa huudetaan vinkkejä kesän laihdutuskuureihin, hehkutetaan toista ääripäätä: isoja huulia, isoja rintoja, isoa peppua ja mielellään kaverina kapeaa vyötäröä. Tuntuu, että pitää olla laiha, mutta silti pitäisi olla iso oikeista paikoista. Täydellisen ja "aidon" naisen kuva on siis hyvinkin hataralla ja epärealistisella pohjalla. Tuntuu hassulta, että ihannoidaan ääripäitä, mutta tavallinen, hieman muodokas ja rehevä nainen on heti ylipainoinen, ällöttävä tai sairaan näköinen. Entäpä jos Meganin vyötärö olisi ollut kaksi kertaa pienempi muuhun vartaloon verrattuna? Olisiko sitten kyseessä ihana ja tavoiteltava vartalo?

 Mua hämmentää ja ärsyttää suuresti se, että naiseutta ja aitoa naiseutta kuvataan ulkonäön kautta. Jos aito nainen määritellään vaikkapa mediassa muodokkaana mutta laihana, niin poistaako se sen vaihtoehdon että  laiha, päärynävartaloinen, hieman ylipainoinen tai enemmänkin ylipainoinen nainen ei voi olla nainen? Mun mielestä naiseus ei ole kiinni ulkoisista asioita, kuten rintojen koosta, pepun ja vyötärön suhteesta. Naiseutta ei vähennä vatsamakkarat tai niiden puuttuminen, sillä naiseus tulee sisältä. Naiseus on asennetta ja rohkeutta olla juuri sellainen kun on. Niin persoonaltaan kuin ulkonäöltään. Itse en tiedä mitään naisellisempaa, kuin naispuolinen henkilö joka kantaa itsensä ylpeydellä, juuri sellaisena kuin on. Aivan sama, istuuko hän ulkoisesti tai sisäisesti median tai nykyisen kulttuurin muottiin aidosta naisesta.

Media ja sen muovaama naisihanne vaikuttaa varmasti suurimpaan osaan naisista, tiedostavatpa he sitä tai eivät. Toki vaikutteita ja inspiraatiota tulee mediasta ja sehän on täysin ok. Liiallisia paineita ja stressiä ei silti pidä ottaa tämän hetken naisvartalon ihanteesta. Jokainen on juuri sellainen kun on. Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, naiseus lähtee sisäisistä asioita, ei kropan mallista, ei rintojen tai pepun koosta.



6 kommenttia :

  1. Ihana ja motivoiva postaus! Ihan oon samaa mieltä sun kanssa jokaisessa lauseessa! Ja pakko sanoa, että sä olet kyllä upea nainen ♥

    VastaaPoista
  2. Todella hyvä kirjoitus ! Olen itse joutunut kuuntelemaan erittäin paljon omalla kohdallani sitä, että lasketaanko minut naiseksi, sillä olen 180 cm pitkä enkä ole kovin rintava, sillä olen geenien puolesta todella laiha. Yhdessä vaiheessa elämääni kuulin niistä kahdesta lähes päivittäin, mutta ne eivät kuitenkaan loukanneet, sillä tiesin, että jos he eivät minua naisena näe niin ei se minusta paljoa ole pois. Jotkut vain ovat ilmeisesti niin sokeita, etteivät näe sitä sisäistä naiseutta !

    http://janitakristina.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa ikävää kuulla tuollasia kommentteja! Toisaalta juurikin tuo, että se kertoo kommentoijasta niin paljon enemmän, kuin susta itsestäsi. Mahtavaa, että oot pystyny ottaa tuollasen asenteen! You go girl!

      Poista
  3. Apua miten ihana nimi sulla on ja miten kaunis oot! Vau! <3

    Tää postaus oli kyllä todella mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä! Hullua, miten kauneusihanteet ja "aidon naisen määritelmät" voivatkin olla _hulluja_! Kuka ihme noita pystyy edes täyttämään? Tai miksi ylipäätään kenenkään pitäisi? Mä oon aina ollut laiha ja oon saanut kuulla siitä negatiivista palautetta, koska olenhan tietysti myös "lauta". Miten epäluonnollista ja harvinaista se onkaan, että laihassa vartalossa kasvaa itsestään valtavat rinnat ja peppu. Jos tuota oikein miettii niin aika kaukana tuo ihanne loppupeleissä on aidosta. Onhan se kauniin näköistä, mutta niin on mun silmään myös kaikki muutkin vartalotyypit.

    Oon miettinyt naisellisuutta ja oon kyllä sun kanssa ihan täysin samaa mieltä tästä: "Itse en tiedä mitään naisellisempaa, kuin naispuolinen henkilö joka kantaa itsensä ylpeydellä, juuri sellaisena kuin on" Tuo pätee missä koko-, pituus- ja ikäluokassa tahansa. Oon onnellinen siitä, että oon myös itse tullut vuosien varrella itsevarmaksi kehostani. Se on tehty just mulle ja mun on hyvä olla siinä! Se on tärkeintä, eikä sen pitäisi kenenkään muun mieltä rasittaa.

    Tälläinen tajunnanvirtakommentti tällä kertaa! Ihanaa viikonloppua! <3

    VastaaPoista
  4. Mahtava teksti!♥ Puhut täyttä asiaa :) Ps. Näytät upealta!

    ♥: http://jeannays.blogspot.fi/

    VastaaPoista