torstai 31. joulukuuta 2015

Vuosi vaihtuu - onneksi!


Vuosi 2015 alkaa lähenemään loppuaan, onneksi. Viime vuonna tähän aikaan ajattelin, että vuodesta 2015 tulee maailman paras. Tulee paras talvi, kevät ja tietty superkesä 2015 ja perään ihana tutoroinnin täyteinen syksy. Näin ei käynyt, ei todellakaan.

Tämä vuosi on ollut elämäni raskain. Ensimmäistä kertaa oma sisu ei enää kantanutkaan niin pitkälle, kuin piti. Ensimmäistä kertaa piti myöntää itselleen, että nyt mä en jaksa. Tai enhän mä itse sitä huomannut, vaan muut mun ympärillä.


Ennen tätä vuotta en ollut ollut kertaakaan hautajaisissa. Tänä vuonna olikin sitten kahden läheisen ja rakkaan ihmisen hautajaiset. Toinen rakas läheinen oli sellainen, jonka kanssa asuin saman katon alla 19 vuotta. Rakas läheinen, jonka sairaalasängyn vierellä tuli vietettyä monta hetkeä viimeisen kahden vuoden aikana. Minun rakas mummoni. Mummon kanssa koin olevani eniten samanhenkinen ja samanlainen tässä suvussa.

Keväällä sairastelin ja kävin verikokeissa. Endometrioosi äkkäili ja aloin pyörtyilemään syyttä. Pyörtyilyn syyksi paljastui hypoglykemia. Tästä seurasi tietenkin ruokailujen tarkkailu ja oman olon tarkkailu. Tällä hetkellä molempien sairauksien kanssa menee hyvin, eikä ne juurikaan vaikuta normaalielämään!



Suurin muutos tänä vuonna oli suhteen loppuminen. Omilleen muutto, koko silloisen elämän ja tulevaisuuden uusiksi meneminen.. Kaikki muutokset ja läheisten menetykset olivat omalle jaksamiselle vain liikaa. Väsyin ja syksyllä jaksaminen oli täysi nolla. Onneksi sain tukea ja apua monelta eri taholta ja sain levättyä muutamia viikkoja rauhassa koulustressiltä. Sain keskittyä omaan hyvinvointiin. Tuntui, että harjoittelin uudestaan kaikki arjen perusasiat: syömisen, nukkumisen, kaupassa käynnin ja laskujen maksun. Hassua, miten noin pienet ja yksinkertaiset asiat on vain suuressa väsymyksessä ylitsepääsemättömän isoja ja vaikeita asioita hoidettavaksi.



Vuodesta jää usein monia eri tapahtumia mieleen. Itse en muista tästä vuodesta oikeastaan kuin tammikuun ja helmikuun, sekä loppuvuodesta joitakin yksittäisiä tapahtumia.Oikeastaan koko vuodesta muistan vain tunteet, joita olen kokenut. Äärimmäisiä tunteita, niin hyvässä kuin pahassakin.

Uskon todella, että ensi vuodesta tulee tätä vuotta parempi. A:n tapaaminen ja oma tervehtyminen on luonut uskoa siihen, että asiat todellakin tapahtuu syystä. Tällä hetkellä olen hyvin onnellinen, olen kasvanut ihmisenä todella paljon ja tiedän entistä paremmin, mitä haluan.



Tänä vuonna ystävien ja perheen merkitys itselleni on myös korostunut entisestään. Joten kiitos te kaikki rakkaat, jotka olette tukeneet ja kuunnelleet minua, kuivanneet kyyneleeni, nauraneet kanssani, juoneet kanssani, silittäneet minut uneen, laulaneet minulle, lähettäneet voimakuvia, ottaneet kädestä, kysyneet vointiani, pakottaneet minut suihkuun/syömään, tai ihan vaan nyökänneet minulle tai sanoneet, että olette täällä jos tulee hätä. Te olette hokeneet minulle, että kaikesta selviää ja niinhän minä tein. Kiitos rakkaat.

Vuosi 2016, täältä mä tuun. Ootko valmis?



12 kommenttia :

  1. Mahtavaa, että oot jaksanut taistella vaikeiden aikojen läpi. Siitä on hyvä jatkaa kohti uusia seikkailuja entistä vahvempana!

    VastaaPoista
  2. Toivottavasti seuraavasta vuodesta tulee parempi! Voimia♥

    VastaaPoista
  3. Vaikeudet kasvattaa, mutta ikävä että sulla on ne on kaikki tapahtunut noin lyhyen ajan sisällä. Ei ihmekään jos lähtee mehut. Mutta kaikkea hyvää ens vuodelle sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, toivotaan, että siitä tosiaankin tulee parempi!:)

      Poista
  4. Sulla on ollut kyllä hurjan raskas vuosi! :( Mutta oot vahva ja sulla on hyvä tukiverkosto niin oot selvinnyt ja ensi vuodella on varmasti sulle paljon annettavaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi tosiaan on ollut toi tukiverkosto. <3 Tästä vuodesta tulee varmasti parempi.:)

      Poista
  5. Hyvää uutta vuotta! Jospa ensi vuotesi olisi parempi, onneksi sulla on ollu rakkaita ihmisiä lähellä. :)

    VastaaPoista
  6. Upean avoin, rehellinen ja kauniisti kirjoitettu teksti :)

    VastaaPoista