sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

DIY - Hiusdonitsi

Hiusdonitsi, tuo 80-luvun lopun ja 90-luvun ihanuus ja kamaluus, joka on taas tullut muotiin. Muistan, että äiti piti hiuksia kiinni hiusdonitsilla ja meillä niitä oli aika paljon. Muistan, että meidän hiusdonitsit oli usein myös äitin tekemiä. Tästä syystä meinasin lentää pyrstölleni, kun kaupassa katselin hiusdonitsin hintaa. Päätin kokeilla itse donitsin tekemistä, vaikka kaikki katastrofin aineikset olivat ilmassa. Huono kärsivällisyys yhdistettynä tekstiilityöhön (itse kävin ala-asteenkin puukässää..) ei lupaa hyvää.

On sellainen fakta, että jos minä osaan tehdä hiusdonitsin, niin osaat kyllä sinäkin. Ja minähän opin sen melko nopeasti. Kun tavan oppii, meni donitsin tekemiseen ehkä viitisen minuuttia. Niinpä päätin julistaa donitsien uljasta ilosanomaa tekemällä teille pienen hiusdonitsi-tutorialin! Olkaatten hyvät!

Välineet: ompelukone (voi toki käsinkin ommella, mutta en suosittele), erilaisia kankaita, lankaa, sakset ja kuminauhaa. Kankaiden valinnassa kannattaa suosia helposti käsiteltäviä ja melko ohuita kankaita.

1. Mallaa kuminauhasta ihannedonitsin lopullinen ympärysmitta. Kannattaa kokeilla, montako kertaa haluaa kiepauttaa donitsin hiusten ympäri. Itse katselin, että donitsi menisi about kaksi kertaa ympäri.

2. Kertaa ideaalidonitsin ympärysmitta kahdella ja levitä sen pituinen kuminauhan pätkä kankaalle, josta haluat donitsin tehdä. Leikkaa kankaasta tämä kuminauhan osoittama pituus + kumpiinkin päihin jätä parin sentin saumavarat.

Mieti myös tässä vaiheessa ihannedonitsin leveys. Kertaa leveys kahdella ja leikkaa kangaspala siis tämän leveyden mukaan. Jätä myös saumavaraa muutama sentti aluksi! Eli 2x leveys + saumavara + 2x kuminauhan pituus + päihin 2cm saumavarat.

Leikkaa palanen! (Alla minun palanen)

3. Venytä kuminauha palasen päästä päähän. Leikkaa saatu pätkä.

4. Käännä kangaspalan reunat yhteen, että saat ikäänkuin putken. (Jätä päälle siis nurjapuoli!). Ompele sivureuna yhteen suoralla ompeleella. Älä aloita ompelua ihan päästä, vaan jätä päihin mainitsemani saumavarat. (Alla kuva ommellusta putkesta) .

Käännä ompelun jälkeen putki oikeinpäin!

5. Ota leikkaamasi kuminauha ja pujota se putken sisälle. Ompele kuminauha putken reunaan.

6. Metsästä putken sisältä kuminauhan toinen pää (kuva alla)..

.. ja ompele myös toinen reuna toiseen päähän. Ennen ompelua voit lyhentää kuminauhaa, jos tuntuu, että tuli otettua liian pitkä pätkä. Ompelun jälkeen saat putken, joka näyttä jotakuinkin tältä (kuva alla)

Seuraava vaihe on haastavin donitsin ompelemisessa, eikä kannata menettää hermoa, jos tämä vaihe ei ihan heti onnistu.

7. Vie kuminauhojen päät vastakkain. Näin molempien päiden reunat yhdistyvät. Ompele reunat suoralla ompeleella yhteen koko matkalta. Tässä vaiheessa koko donisti tuntuu pieneltä mytyltä ja luulet ompelevasi väärin, mutta yllätykseksesi saatat onnistua!

8. Tämän jälkeen donitsin pitäisi näyttää tältä (kuva alla)

9.Keltaisten nuolien kohdalla huomaamme, että donitsin yksi reuna on vielä auki. Käännä reunat nätisti sisälle reunaa myöten (katso kuva alta)

10. Kun olet kääntänyt reunat hyvin yhteen, ompele suoralla ompeleella ulkoreunasta reunat yhteen. Tässä vaiheessa kannattaa katsoa, että langat on donitsin väreihin käyvät, koska nämä ompeleet jäävät näkyville! Tässä saa myös olla tarkkana, sillä ommel kannattaa tehdä niin reunaan, kuin mahdollista. (kuva alla)

Ja kappas vain, tadaa, meillä on täydellinen hiusdonitsi tehtynä!

Itse intouduin tekemään useammankin donitsin kerralla ja aion tehdä lisää. Kankaiden pituuksia ja leveyksiä, sekä kuminauhan pituutta säädellen saat tietenkin erilaisia donitseja isoista nutturadonitseista aina pieniin tupsudonitseihin!

Tykkään tosi paljon näiden tekemisestä, sillä se alkaa sujua tosi nopeasti kun vaiheet alkaa muistamaan! Tässäpä myös erinomainen kierrätysvinkkin. Esimerkiksi keltaiset donitsit on tehty vanhasta kesämekosta ja ruskeanmusta on tehty äitin vanhasta paidasta. Nyt penkomaan kaapit tyhjäksi kivoista printtikuoseista ja donitsit päälle keikkumaan! 

Meinaatteko kokeilla tätä DIY:tä?

9 kommenttia :

  1. Aivan ihania!<3 just sopivasti oiskin ompelukone lainassa anopilta niin voisi tämmöisiä kokeilla ommellakin! :D kiitos vinkistä! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä mitään!:) Toivottavasti näillä ohjeilla onnistuu!

      Poista
  2. Löysin Demin kautta blogiisi ja tykkäsin niinkin paljon että liityin lukijaksi :) Sulla on kiva tyyli kirjoittaa, ja jäin pidemmäksi aikaa selailemaan postauksia.

    http://ellihei.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon! :) Kiva, että postaukset miellyttää

      Poista
  3. Voi, sun olis tosta keltaisesta pitänyt hame ommella! Tai tietysti, jos otit kankaan valmiista kesämekosta, niin voi sinua mokomaa. Ihana kangas! Ja ihana blogikin, sainpas taas uuteen liittyä lukijaksi :3

    Ps. mäkin löysin sut demistä! D:

    T. www.remainsoftoday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hame taitaa olla mun taidoille vähän turhan haastava.:D Ja tuo mekko taitaa olla 8-vuotiaan kokoa, joten eipä olisi päälle enää menny..Harmi, koska on aika herkku tuo kuosi! Ja kiitos hurjasti lukijaksi liittymisestä!! <3 Demi, tuo blogien luvattu maa.:D

      Poista
  4. Ihania :) Ja kaiken lisäksi saa juuri sen värisiä, kun itse haluaa. Näitä pitää kyllä kokeilla!
    Löysin vasta blogisi, ja täytyy sanoa että pidän kovasti tyylistäsi ja blogisi sisällöstä. Jään ehdottomasti seurailemaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kokeilla, noi on tosi helppoja!:) Voi kiitos paljon kehuista ja tervetuloa seuraamaan!:)

      Poista
  5. Ihanat kuvat ja hyvät ohjeet! Jes! Ehkäpä itsekin uskallan... ;)