maanantai 9. helmikuuta 2015

Mun siskot


Viime kesänä mökkireissulla juttelin kahden kaverini kanssa siitä, millaista on, kun on siskoja. Kaverit ovat molemmat perheen ainoita lapsia, joten olin tässä keskustelussa (tai ainakin yritin olla) asiantuntija. Sisaruus on sitä, kun on kaksi maailman parasta kaveria ja vähän päälle. Tai oikeastaan ihan hirmuisesti siihen päälle jotakin.

Jossakin lastenkirjassa lapsi sanoi "sisarus on maailman rakkain kakkapää." Ja niinhän se taitaa kyllä mennä, sillä kenelle muulle uskaltaa huutaa pää punaisena,laukoa närkästyneitä lauseita ja kuitenkin kikattaa vatsan kipeäksi yökyläreissuilla. Purkaa kaikki pienet ilot ja surut ja tietty ne asiat, joista ei saa kertoa äitille. Ja ehkä tärkeimpänä sisarussuhteessa tietenkin se, että ne tietää, mistä olet tullut. Kaikki sisarussuhteet eivät tietenkään ole lämpimiä, mikä on mielestäni tietty todella harmillista.Äiti on meille pienestä pitäen teroittanut sitä, että vaikka mitä elämässä tapahtuu, sisaruksia ei saa unohtaa ja sisarussuhteita ei saa rikkoa.

Niille,jotka eivät ehkä vielä tiedä, minulla on kaksi isosiskoa. Meidät on tehty hienosti kolmen vuoden välein, joten vanhimpaan siskooni, Karkkiin, minulla on ikäeroa 6 vuotta ja toiseen siskooni, Hipsuun, 3 vuotta. Ollaan ainakin ulkoisesti veistetty hyvin eri puusta ja yleensä meiltä kysytäänkin, että kai meillä sentään eri isät on. Ei, kyllä ne samoista vanhemmista on tulleet. Myös luonteeltamme me ollaan hyvin erilaisia. Noi kaksi on myös esikuvia ja näyttää mulle, pikkusiskolle mallia.



Karkissa ihailen suunnattomasti sen rohkeutta. Rohkeutta olla juuri sellainen, kun se on. Silläkin uhalla, että joku siitä närkästyy. Karkilla on rohkeutta sanoa asiat suoraan, rohkeutta olla jämähtämättä mihinkään äiti-ihmismuottiin,rohkeutta kokeilla uusia asioita ja rohkeutta elää omaa elämäänsä juuri niinkuin haluaa. Rohkeudesta esimerkkinä varmasti toimii viime syksynä tv:ssä nähny Iholla-sarja, jossa Karkki ja Esko olivat mukana. Myös tietysti ihailen sitä tapaa, jolla Karkki puolustaa meitä pienempiä.

Karkilta oon saanut hirveästi tukea sanoa vastaan, sillä oon, ainakin ennen, ollut hirveän myöntyväinen muiden tahtoon. Välillä oon jättänyt omia fiiliksiä paitsioon ja suostunut asioihin, jotka ei tunnu musta hyvältä. Karkilta oon saanu kuitenkin oikeita sanoja ja tapoja hoitaa asioita. Myös bloggaaminen yhdistää meitä, sillä niinkuin joku varmaan tietääkin, on Karkilla blogi nimeltä Kolmistaan.


Hipsussa ihailen sen loppumatonta energisyyttä, taiteellisuutta ja kädentaitoja. Siis Hipsuhan on se, joka herää joululomalla ensimmäisenä, jakaa kaikille sen päivän tehtävät ja käy itse työhön. Se on niitä ihmisiä, joiden facepäivityksessä voisi lukea:  "Oon tänään kerennyt siivota koko kämpän ja ohessa pesasin myös koko meidän kerrostalorapun portaat kun ne oli niin hiekkaiset. Sitten pesin kakskyt koneellista pyykkiä ja tein vuoden ruuat kerralla pakkaseen valmiiksi. Sitten lounastinkin presidentin kanssa ja aloin suunnittelemaan omaa vaalikampanjaa. Sitten menin töihin ja tein vuoden parhaan myynnin. Illalla kerkesin leipasta vielä vähän pullaa, kävin suihkussa, kerkesin ommella bilemekon ja nyt odottelen kavereita meille, jotta bileet voi alkaa.Ainiin, korjasin myös kaverin rikki menneen mp3-soittimen hiuspinnillä." Kyllä, vain siskoni voisi päivän aikana tehdä tämän kaiken.


Hipsu on myös tosi taitava käsistään ja osaa esimerkiksi piirtää ihan hirmu hyvin. Hipsu lakkailee kynsiä, ompelee, tuunailee ja väkertää kaikkea. Sillä on tilkku kangasta ja se saa siitä mekon,huivin ja hiuspannan. Hipsu on naisversio MacGyveristä. Myös tietynlainen "I dont give a damn"- asenne on kadehdittavaa myös tällä siskolla. Eikö mulle oo sit siitä asenteesta jääny jälelle mitään? Onneks noilta kahdelta sitä asennetta voi sitten tilanteen tullen vähän lainata.

Erilaisuudesta huolimatta meillä kaikilla on samanlainen huumorintaju. Oon itseasiassa tosi usein huomannut, että on paljon paljon asioita, joille kukaan ei naura. Paitsi siskot. Meillä on myös typeriä käyttäytymismaneereja, kun ollaan koossa..Tästä erimerkkinä tietty kuiskaileminen "Psst..." Ja muille nämä ei välttämättä aukene. 

Yleensä parisuhteesta sanotaan, että vastakohdat täydentävät toisiaan. Meissä kuitenkin ilmenee se kolmen voimalla.


7 kommenttia :

  1. Psst... oot kiva! -H

    VastaaPoista
  2. Haha en oo tajunnukkaa, että Karkki on sun sisko:D joskus käynyt vilkasemassa hänen blogiaani:) Siskot ja sisarukset on kyllä parasta. Mulla on pikkuveli ja pikkusisko. Siskon kanssa on tosi hyvät välit ja on mulle kaikki kaikessa (: Veljen kanssa myös ihan hyvät välit !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu onhan se:) ihanaa että on hyvät välit!:)

      Poista
  3. kiva postaus! enpä tiennytkään aiemmin, että karoliina on sun siskos! tosi nätisti kirjotat siskoistas :) mä olen ainut lapsi, monesti oon toivonut että oispa mullakin pikkusisko. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneks kaverisuhteet voi kuitenki olla sisarussuhteen omaisia,kuulema:)

      Poista
  4. Ompas teillä ihanat nimet !! ♥
    http://fabuliciouscc.blogspot.fi

    VastaaPoista