Sivut

keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Mun iho,eikä kenenkään muun

Mulla on sellainen tapa, että käyn lukemassa keskustelupalstoilta ihmisten mielipiteitä tatuoinneista.. Yleensä huvitun ihmisten käsityksistä mitä tulee tatuoituihin ihmisiin, ja varsinkin tatuoituihin naisiin. Kyllähän tatuoinnit kuuluvat vain prostituoiduille, white trasheille, letukoille jotka harrastavat yhden illan juttuja ja kyllähän ne mun markkina-arvoa vähentää huomattavasti. Minä kun olen kaupan. Onneksi Simba on mut kelpuuttanut, tatuoinneista huolimatta.

Moni muukin on tätä blogeissaan miettinyt,mutta minäkin mietin. Nimittäin sitä, mikä oikeuttaa tatuoitujen ihmisten arvostelun. Ja huom, tottakai mielipiteensä ilmaista. Ihan yhtälailla kun minä ilmaisen, etten pidä kahvista. Mutta se menee yli, kun tuntematon naishenkilö tulee kaupungilla kauhistelemaan, mitä olen tehnyt iholleni. Missä on hyvät käytöstavat? En minäkään mene kenenkään luokse kaupungilla, että "ai ai kun sulla on nyt ihan hemmetin ruma hattu päässä, etkö sä mieti mitä muut susta ajattelee? Pääsetkö sä edes töihin jos meet haastatteluun tuo hattu päässä!?" Mielipiteensä saa ilmaista ja ajatella tatuoinneista mitä haluaa. Mutta tämä on kuitenkin minun ihoni, ja minä olen päättänyt ne 5 rakasta kuvaa siihen leimata. Niitä kuvia olen miettinyt kauan, ne merkkaavat minulle paljon, ja voin sanoa, etten niihin tule kyllästymään. Siinä sulle pähkinä.

Itselleni tatuoinnit ovat yhtä iso osa minua, kun vaikkapa hiustenväri ja pukeutumistyyli. Ne kuuluvat minuun ja kertoo omaa tarinaansa minulle. Jokaisella tatuoinnilla on joku oma merkitys, mikä ei välttämättä ilmene itse kuvasta.

Omaan vähän oudon suhtautuminen tatuoinneista kertomiseen. Tottakai tiedostan, että ihmiset ne huomaa. Mulla ei ole ongelmaa laittaa tatuoinneista kuvia esimerkiksi Facebookkiin tai tänne. Eikä siinä, saahan niitä katsoa ja kiva, jos tuut kertomaan että ne on hienoja. Mutta siinä vaiheessa kun joku tulee kirjaimellisesti iholle ja huutaa "anna kun mä katon sun tatskoja, onks niillä joku suurempi merkitys?!", mulle tulee sellanen olo, kun joku olisi juuri pyytänyt mua näyttämään mun tissit. Enhän mäkään tule nostelemaan sun paitaasi ja huutele "hei onks sulla napanöyhtää etsä pese napaas koskaan!" Okei, nyt vähän kärjistin,mutta you got the point..(nauran täällä itestäni sanalle napanöyhtä.) Kuviani saa katsella,mutta tarinat kuvien takana on henkilökohtaisia, enkä ihan heti halua alkaa kertomaan niitä kaikille. Ehkäpä joskus teen tänne tattoo tourin, mutta en halua avata kaikkea ihan heti..


Tulevassa työssäni tatuointeihin voidaan suhtautua aikalailla miten vain. Olen harkkajaksoilla piilottanut tatuointini ensimmäisiksi viikoiksi ja sitten kysynyt, että haittaako jos näkyy, jos on vaikka t-paita päällä.Tähän mennessä harkkapaikat on olleet ihan mahtavia tämän asian suhteen! Ollaan käyty mm. seurakunnan tätien kanssa hienot keskustelut tatuoinneista ja sittenpä hekin ovat näyttäneet omansa! Iltapäiväharkassa tatuoinnit olivat avoimesti näkösällä työntekijöillä. Mainiota, että niihin osataan suhtautua avoimesti!

Tottakai kaikki paikat eivät halua, että tatuoinnit näkyvät ja sen ymmärrän kyllä. Usein syynä on se, että tatuointien ei ole asiallista näkyä asiakaspalvelutyössä. Mutta miksi ei? Loukkaantuuko vanhempi tatuoinneista, vaikka hänen lapsensa saa hyvän päivähoidon? Tuleeko tatuoidusta päiväkodin tädistä epäpätevämpi kuva, kun tatuoimattomasta? Luultavasti.

Tatuointikysymys ja tatuointien asiallisuus herättävät luultavasti aina kiivasta keskustelua puolesta ja vastaan.
Mutta eikö olisi helpompaa, jos kaikki pitäisivät huolen omasta ihosta sen sijaan, että arvostelisivat toisten tatuointeja? Mitä se oikeasti haittaa sinua, nainen kaupungilla, joka tulit arvostelemaan, jos minulla on tatuointeja? Se ei tietäekseni vaikuta sinun työnsaantiisi tai sinun elämääsi millään tapaa. Paitsi kyllähän ne sinua ärsyttävät varmasti yhtä paljon, kun minua sinun ruma hattusi. 

-A-




6 kommenttia:

  1. haha ei vitsi ku ihana postaus :D sain hyvät naurut noista sun vertauskuvista! mut mä ite henkkoht. rakastan tatuointeja ja jokaisella on oikeus tehdä iholleen mitä lystää. toki mielipiteensä kaikilla mut ihmisillä on ollu niin kauan ajansaatossa eri tavoilla tehtyjä tatuointeja että ei niitä voi sanoa ees "vanhanaikaisiksi henkilöiksi".. vähän sama homma ennen ku värjäsin omat hiukset takasin punaseksi niin lueskelin erilaisilta foorumeilta mielipiteitä niistä. punainen värihän on prostituoitujen ja lähiörottien väri eikä sivistynyt ihminen voi millään värjätä punaista tukkaa/työskennellä asiakaspalvelualalla... mm. joku nainen oli ruvennut boikotoimaan hyvää lähikauppaansa sen takia että yksi kassaneideistä oli värjännyt hiuksensa punaisiksi. siinä oli nauru herkässä :-D olisi niin hauska nähdä näiden kaikkien tuomitsevien ilmeet kun sillä pätevällä tarhatädillä onkin perhonen nilkassa sukan alla.

    http://nea-catchthedream.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä niin! Sen kun ihmiset vain tajuaisivat, että se tatuointi ei mitenkään vähennä sitä ihmisen pätevyyttä esim. omalla alalla! Ja kyllähän näistä punasista hiuksistaki on saanu kuulla vaikka ja mitä.:D

      Ja tatskathan on ennen pitäny mm. pahat henget poissa, ja joissakin heimoissa mitä tatskatumpi olit, sitä korkeammassa asemassa olit..

      Ja mun vertauskuvat,hah! Nauran niille itekki!

      Poista
  2. Loistava postaus! Mulla on ne tatuoinnit vasta suunnitteilla (käännös: olen köyhä opiskelija niin koitan estää itteäni ottamasta niitä vielä hetkeen), mutta ajattelen niistä ihan samalla tavalla kuin sinäkin noissa napanöyhtä- ja hattuesimerkeissäsi :D

    Mun mielestä yksi typerin kysymys on "Onko sun tatuoinnilla joku merkitys, mikä?" koska tatuoinnin voi ottaa ihan vaan siitä syystä että haluaa sen kuvan ihoonsa. Se on sen merkitys. Ei sen tarvitse olla semmoinen "Ensitreffeillä nykyisen aviomieheni kanssa söimme viinirypäleitä yhdessä joten otin viinirypäletertun + tapaamispäivämäärämme poskeeni, koska poskeani hän suuteli ensi kerran sinä päivänä!!"- tarina :D

    Musta tuntuu että kun otan ne tatuoinnit, en kerro niiden merkitystä "julkisesti" missään, esim. blogissani tai facebookissa vaan annan ihmisten arvailla/tuomita ihan itsekseen :)

    http://hungrythirstymirri.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viinirypäle ois sinänsä ihan mielenkiintoinen tatskaidea.:D Haha,no mutta joo.Ite tykkään et tatskalla on merkitys, mutta voihan itsestään pelkällä kuvalla olla joku merkitys ihmiselle. Ei tarvitse olla tarinoita siellä taustalla,kunhan kuva puhuttelee tai tuo jotakin fiiliksiä esiin.

      Mulla on kans vähä ollu sillain, etten hirveesti niitä tarinoita tatskojen taustalla viitsi kertoa.Toki kuvat itsessään kertoo jotakin, mutta kuva ei kerro kaikkea.;)

      Poista
  3. Innostuin lukemaan tätä sun blogia enemmän, ei vitsi miten hyvä postaus tää oli!:) Kirjotat tosi hyvin ja vielä mielenkiintoisella tavalla niin näitä pitempiä tekstejäkin jaksaa helposti lukea:) Tykästyin tähän blogiin kovasti, joten liityin lukijaksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos tosi paljon!:) Kiva saada palautetta kirjoituksista kun yleensä kommentit keskittyy a.) banneriin tai b) kuviin. Ja kiitos tosi tosi paljon lukijaksi liittymisestä!:)

      Poista