Sivut

tiistai 5. marraskuuta 2013

Neito nimen takana


Blogini sai uuden nimen viime viikonloppuna. Muutamat teistä lukijoistani halusivat tietää hieman taustoja blogini nimestä, joten ajattelin kertoa siitä vähän enemmän..

Kun synnyin, vanhempani halusivat nimeni olevan  niin sanotusti samaa sarjaa siskojeni  nimien kanssa. Siskojeni nimet ovat Kaisu-Maija Karoliina ja Helmi-Lotta Henriikka. Auroora oli vanhempieni mielestä kaunis nimi ja kävi siskojen nimien kanssa yhteen. Eteen kaksiosainen Anna-Stiina muokkautui melkein itsestään.

Muistan, kun pienenä (ja vähän isompanakin) äiti kutsui minua Auroora Aamuruskoksi. Ristiäispäivänäni,kun pappi kuuli nimeni ensimmäisen kerran, oli hän kertonut sen tarkoittavan aamuruskoa. Äiti ja isi olivat valinneet nimen oikein hyvin, olen nimittäin syntynyt helmikuisena aamuna, aamuruskon aikaan. 

Auroora on melko pitkä kutsumanimi, joten sain lempinimen Roosa. Roosa nimellä minut tunnettiin päiväkodissa,koulussa ja harrastuksissa. Itseasiassa vasta ylä-asteella joillekin kavereilleni selvisi, että oikea nimi onkin Auroora. Joskus kansalaisopistosta tuli kaksi laskua, toinen Roosalle ja toinen Aurooralle. Piti käydä paikan päällä selventämässä, että olen yksi ja sama henkilö. 

Tuolloin pidin Roosa-nimestä enemmän kuin Auroorasta. Olin tottunut Roosaan ja jotenkin Auroora tuntui liian hienolta nimeltä. Ei se tuntunut minulta ollenkaan. 

Lukiossa Auroora-nimeä alettiin käyttää enemmän.Roosa oli jäänyt taakse ja nyt Auroorasta alettiin vääntämään uusia lempinimiä: Arska,Aukki,Auris,Mäyris,Kauris,Nauris...Assosiaatio,ah! Aukkina ja Auriksena tieni kulki helmikuuhun 2011 asti.

Helmikuussa 2011 tapasin S:n. S:n mielestä mikään edellämainituista lempinimistä ei istunut minulle, vaan hän alkoi kutsumaan minua nimellä Auroora. Ja kylläpä tuo tuntui oudolta! Pikkuhiljaa aloin tottumaan Aurooraan, ja aloin tuntemaan sen omakseni. Lyhyempi nykyinen lempinimeni tulee suoraan Auroorasta: Roora tai Rooru.

Viime kesänä S:n kaveri kysyi, millä nimellä haluan minua kutsuttavan. Selostin pitkät pätkät lempinimistäni ja taisin lipsauttaa tuon Roosankin sinne.. Seuraavana päivänä kyseinen tyyppi kutsui minua Roosaksi ja täytyy sanoa, että hätkähdin, sillä en näe tuossa nimessä itseäni enää ollenkaan.

 Roosa on jokin muisto jostakin lapsuudesta, ala-asteesta ja ylä-asteesta. Olen kasvanut siitä nimestä pois ja haluan tulla tunnetuksi uusille ihmisille mieluummin Auroorana. Ehkä vasta nyt osaan käyttää oikeaa nimeäni, sillä olen tänä vuonna vasta löytänyt oman itseni ja oman tieni. Nyt uskallan olla se mitä olen, myös nimellisesti. En enää ajattele nimeäni liian hienona tai minulle sopimattomana. Se on minun nimeni ja minä pidän siitä.

Ehkä tästä syystä halusin myös blogini nimeksi Auroora. Se on minun blogini ja mikä muukaan minua ja elämääni kuvaisi, ellei oma nimeni. Pelkkä Auroora olisi ollut ehkä hieman töks, se tarvitsi jonkin toisen osan. Juttelin siskoni kanssa facebookissa nimivaihtoehdoista ja hän muisti aamuruskon..

"Auroora Aamurusko.", mietin. Se on täydellinen nimi blogilleni. 

Vasta tätä juttua kirjoittessani tajusin, kuinka paljon tuossa nimessä oikeasti onkaan minua itseäni.Se kuvastaa omalla tavallaan sitä matkaa, minkä tässä pienessä elämässäni olen tehnyt tuosta ristiäispäivästä tähän hetkeen.Kiitos äitille ja isille, että valitsitte sen nimen minulle. Se on minulle täydellinen.

-Auroora-




13 kommenttia:

  1. sulla on aivan ihana nimi :) ja tosi mielenkiintosen olonen blogi, jään seuraa! :)

    http://washed-out-dream.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. ja tämä fiksu huomaa 2 sekuntia myöhemmin oman kuvansa lukijapalkissa xD oon näköjään tykästyny jo aiemminkin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Ja hihi, joskus sitä löytää mukamas uuden blogin ja huomaa et onkin se lukija,huuuppss.:D

      Poista
  3. Aivan älyttömän kaunis blogi, jään kyllä seuraamaan! :-)

    http://mylifeandmystoryy.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Sulla on ihan tajuttoman ihana nimi :3 Plus sun hiukset, tahdon ne! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!:) No ei muuta,kun värjäilemään vaan!:D

      Poista
  5. kiva blogi ja oot kaunis! :)
    http://emmislifestyle-els.blogspot.fi

    VastaaPoista
  6. Sulla on kiva blogi ja hieno ja persoonallinen tyyli! :)

    http://weerabettina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  7. Minun ihana neito <3 Kiva tää sun blogi, kirjoitat tosi hyvin ja mielenkiintoisia juttuja :) T. Äiti <3

    VastaaPoista