Sivut

keskiviikko 27. marraskuuta 2013

How I feel about the music

Ensimmäinen muisto musiikkiin liittyen on se, kun isi soittaa kitaraa ja laulaa Joel Hallikaisen Polvihousupoika-kappaletta. En muista, minkä ikäinen tuolloin oon ollut, mutta se on jäänyt mieleen. Muutenkin Joelin biisit on jääny päähän, sillä pienenä katsottiin Pekko-elokuvia aika paljon..

Äiti on kertonut, että lauleskelin pienenä Meiju Suvaksen kappaleita, ennenkuin osasin edes kunnolla puhua. Myöhemmin sain lahjaksi lelumankan johon nauhoittelin todella hienoja omia kappaleitani. Tulipa pienenä käytyä myös kuorossa, pianotunneilla, kitaratunneilla ja selloakin tuli soitettua. Oli bändiprojekteja ja skifflebändiä.

Vaikka musiikki on aina ollut mulle älyttömän rakas ja tärkeä harrastus, on suhtautumiseni sitä kohtaan vaihdellut todella paljon.

Cooltour//kuvaaja Jaakko Silvast
Pienenä musiikki vain oli. Sitä soitettiin, sitä laulettiin, siihen tanssittiin. Musiikkia kohtaan ei ollut mitään tavoitteita, ei ollut kilpailua kenenkään kanssa. Uskalsin soittaa PMMP:n kappaleiden päälle improvisoituja sello-osuuksia (vaikka kun sisko kysyi soitinko mä just sellolla PMMP:tä sanoin että en..) Aina sanotaan, että lapsena kaikki on helpompaa. Niin taisi olla myös tässäkin asiassa. Musiikki oli (ja on nykysinikin) jotain mitä mä rakastin, eikä mun tarvinnut todistella taitojani kenellekkään tai missään. Uskalsin soittaa ja laulaa.

Ylä-asteelle mentäessä joku muuttui. Rakastin vieläkin laulua ja soittamista,tottakai. Liityin mukaan Voice-kuoroon, josta olen saanut paljon oppia ja taitoja,niin esiintymisessä kuin laulamisessakin. Noihin aikoihin huomasin, että ihmisillä on hirveä tarve tuoda omia taitojaan esille. "MÄÄ OSAAN LAULAA TÄN JA MÄÄ HALUAN TÄHÄN BIISIIN SOOLON." Itsestäni ei ollut ikinä sanomaan noin yhtään missään tilanteessa. Olen aina ollut melko ujo, enkä ole ikinä halunnut tuoda (varsinkaan musiikissa) itseäni liikaa esille tai ylpeillä missään. Niinpä en ikinä ilmoittaunut mihinkään soolojuttuihin: ajattelin että kyllä ne pyytää jos haluavat.

Duo Couple//kuvaaja Jouni Wilska
 Samoihin aikoihin aloin miettiä melko paljon, mitä muut musta ajattelee, noin niinkuin musiikillisesti. Ja vertailin itseäni muihin. Tunsin olevani niin paljon huonompi kuin muut, en uskaltanut olla enää sellainen tyyppi, kuin mitä ala-asteella olin. Kynnys itsensä esille tuomiseen ja muiden edessä laulamiseen kasvoi. Musiikkitunneilla oli voittajafiilis, kun lauloin jonkun soolopätkän.

Bändiprojekteja oli tottakai ja kuoron kanssa esiinnyttiin paljonkin. Myös koulun juhlissa tuli soitettua ja laulettua. Epävarmuus itseäni kohtaan jokaisessa asiassa kasvoi. Tähän vaikutti myös ei-niin-hyvä, silloinen parisuhteeni.

Lukion lopuilla aloin löytää itseäni uudelleen.Olin kyllästynyt olemaan aina se joka jää muiden varjoon ja olin kyllästynyt miellyttämään kaikkia muita paitsi itseäni. Noihin aikoihin aloin nauttimaan uudestaan musiikista ja yksinlaulusta. Silloin lauloin bändissä nimeltä Cooltour. Muutama keikka heitettiin ja lavalla tajusin, kuinka paljon mä tästä hommasta tykkään. Silti se oman suunnan hakeminen ja tekeminen vieläkin hirvitti.

8.lk tai 9lk, Skifflemusiikin festareilla laulamassa
 Helmikuussa 2011 tapasin S:n. Pikkuhiljaa alettiin jamittelemaan yhdessä. Mua jännitti ja hirvitti laulaa S:n edessä niiin hirveästi. Hommat meni eteenpäin omalla painollaan ja alettiin tekemään biisejä yhdessä. Sitten tuli ensimmäiset keikat yhdessä. Ne jännitti niiiiiiin hirveästi ettei mitään järkeä.

Nyt muutama vuosi myöhemmin keikat ei pahemmin jännitä. Tottakai vähän, mutta ei liikaa, eikä se ole paniikinomaista jännittämistä. Tiedän, että mulla on lavalla kivaa ja oon oikeesti ihan hyvä laulamaan, vaikka itse sanonkin.

Oon vihdoin löytänyt itseni ja oman musiikillisen suuntautumiseni. Ja tiedän, että S ei keikkailis mun kanssa,jos oisin huono. Oon oppinu kehumaan itseäni oikeissa paikoissa, ja huomannu, että muutkin oikeesti tykkää meidän musiikista. En usko, että esim. SoundCloudissa meidän biisillä olis reilusti yli 600 kuuntelua, jos se biisi olis ihan paska. (vaikka kotidemotus onkin.). On ollut kivaa saada hyvää palautetta "isommilta ja kokeneimmilta" muusikoilta. Jokainen kehu ja hyvänolon tunne meidän musiikista valaa uskoa muhun itseeni ja tähän meidän tekemään juttuun. Ollaan viemässä keväällä koko duo hommaa uudelle tasolle enkä malta odottaa!

kuvaaja Andreas Hämäläinen http://www.flickr.com/photos/andreashamalainen
 Jokseenkin tuntuu, että oon palannut takaisin noihin lapsuuden tunnelmiin. Musiikki vain on, sitä on ihana tehdä ja mä rakastan tehdä sitä. Tiedän, että tää on mun juttu. Musiikki tulee olemaan mun elämässä aina se pitkäaikaisin ja suurin rakkaus, ja toivon, että jokupäivä sillä voisi elättää itsensä. Jos ei, niin ainakin hyvänä harrastuksena se kulkee varmasti aina mukana.  Näillä hyvillä musiikkifiiliksillä lähdetäänkin perjantaina sitten Turkuun keikalle! Tähän loppuun vielä kappale  josta kaikki alkoi.


Laulamisiin!

-A-




13 kommenttia:

  1. Voi vitsit, mulla on ollu ihan samantyylisiä tuntemuksia, ku sulla! Enemmän noi epävarmuudet laulamisessa tuli lukiossa, kun sieltä löytyi niin paljon todella hyviä muusikoita ja varsinkin laulajia. Nyt oon kans pikkuhiljaa oppinut, että mä oon oikeesti hyvä, eikä mun tarvi verrata itseäni muihin! :)

    Ois kiva käydä kuuntelees noita teidän biisejä soundcloudista, niin haluaisikko laittaa linkkiä mulle? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei todellakaa tarvii verrata itseään muihin, eikä kannatakaan yrittää olla niinkuin muut.:)

      https://soundcloud.com/roospa-1

      Tuolla on yksi meidän kappale,Muuttolinnut. On vähän huonohko kotidemotus mutta kyllä siitä osviittaa saa.Katotaan jos sunnuntaina tulis sit tänne vähä livepätkää keikalta.:) Tonne sound cloudiinkin on tulossa kyllä lisää biisejä,kunhan keretään äänittää mun laulut.:)

      Poista
    2. Ja hei ois kiva myös Katja kuulla sun laulua, eli jos on jotai linkkiä ni tänne vaan tulemaan!

      Poista
    3. Voi vitsit, ku kaunis kappale :) Sulla on ihan mielettömän kaunis ja kirkas ääni!

      Ollaan just äänittelemässä mun ja poikaystävän duon demoja, mut ne ei oo vielä netissä, ku ei olla miksailtu niitä vielä.. Pistelen sulle sit linkkiä, ku laitellaan ne johonki! :)

      Poista
    4. Okei!:) Jännityksellä ootan, kiva kuulla muidenki musaa! Ja kiitos:)

      Poista
  2. Todella ihana toi teidän biisi:) Meni kylmät väreet!

    VastaaPoista
  3. Oi vitsi ois niiiiin ihana jos osais itekki laulaa! Sul on tosi kiva blogi ja vitsit oot kaunis, toi banneri varsinki vetää sanattomaks ! :)

    emmamandin.blogspot.fi

    VastaaPoista
  4. Tää postaus on kyllä tosi ihana! :)
    ja rakastan sun tukkaa bannerissa <3

    http://natavain.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon.:) Toi banneri vähän huijaa,yleensä mun hiukset ei tosiaankaan mee noin hyvin.:D

      Poista
  5. ohooh,vähäkö hienoja kuvia :o

    http://s-likesarah.blogspot.com

    VastaaPoista